Suomalaisissa yrityksissä sanat markkinointi ja asiakas liitetään mielellään yhteen. Asiakasta koskevat päätökset ohjataan mielellään markkinointiin, missä harvoin on valtaa tehdä muutoksia. Suomalainen markkinointijohto tekee etupäässä päätöksiä markkinointiviestinnästä.

Asiakkaan tuntemus ja kulutuskäyttäytymisen muutos ovat asioita, joiden pitäisi kiinnostaa myös ylintä johtoa. Ei vain markkinointia. Kuluttajat tai yritysasiakkaat ovat yrityksen tärkein sidosryhmä, sillä jos tuotteita tai palveluja ei saada myydyksi, ei ole mitään jaettavaa myöskään omistajille.

Asiakkaiden arvot ovat muutoksessa ja he tietävät voivansa vaikuttaa

Kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullisuutta, mutta ei juhlapuheissa vaan oikeissa teoissa.  Walk the Talk -tutkimuksessa kävi ilmi, että esimerkiksi Tori.fin asiakkaat kokevat palvelun ottavan heidät paremmin huomioon kuin ikoninen Stockmann. Asiakkaat pitävät itsestään selvänä, että yritykset huolehtivat vastuullisuudesta. Sen pitää näkyä käytännöllisinä vastuullisina tekoina kuten pakkauksissa ja raaka-ainevalinnoissa, mutta myös näkymättömissä toiminnoissa.

Tunteen ja järjen riemuvoitto

Parhaimmillaan yrityksen kaikki toiminnot ovat miettimässä asiakkaalle parasta ratkaisua, ei vain markkinointi. Ensin pitää olla varmuus, että tuote tai palvelu on haluttu. Kilpailijoista on oltava perillä. Siten löydetään omat erottautumistekijät. Hintapisteet ja myyntipaikat pitää miettiä tarkkaan. Tunteellinen tarina on kerrottava.

Ei yksin markkinointikaan

Yhteistyö. Se sana kuvaa parhaiten sitä, miten on mahdollista saavuttaa paras lopputulos. Lyödä viisaat päät yhteen ja ajatella asiakkaan parasta yrityksen jokaisessa toiminnossa ja vaiheessa. Harward Business Review’n artikkelissa vain 14 prosenttia markkinointijohtajaista oli sitä mieltä, että yritystä johdetaan asiakaskeskeisyys edellä. On joko tuotteisiin tai myyntiin keskittyneitä yrityksiä tai asiakas on ”määrätty” yhden yksikön vastuulle. Paras tapa olisi luoda asiakaskeskeinen kulttuuri yritykseen. Siihen tarvitaan kaikkien panosta ja sitoutumista.