Asiakkaan mainitseminen yrityksen arvoissa ei takaa sitä, että asiakas kokisi tulevansa huomioiduksi.

Itse asiassa yritykset, jotka eivät mainitse asiakasta arvoissaan huomioivat asiakkaat paremmin. Se voi tarkoittaa, että yrityksessä on enemmän tekoja kuin puhetta. Arvosana asiakkailta yrityksille, jotka eivät mainitse arvoja, on lähes 10 % parempi. Näin vastaa 2000 suomalaista viime vuoden lopussa tehdyssä kyselyssä. Asiakkaat vastasivat IRO Researchin verkkopaneelissa ympäri Suomea. Virhemarginaali oli 3,2 %.

Epätasaisemmat vastaukset LinkedIn-palvelussa

LinkedInin parissa tehdyssä Poll-kyselyssä vastaajat jakaantuivat hyvin eri tavalla. Lähes kaikki vaihtoehdot saivat yhtä paljon ääniä. Kysymys oli ”Saako kuluttaja enemmän huomiota yrityksessä, jonka arvoissa mainitaan sana asiakas?” Vastausvaihtoehdot olivat Kyllä, Ei ja Sillä ei ole väliä.

Kaikki vaihtoehdot saivat lähes yhtä paljon kannatusta. LinkedIn ympäristö saattaa vaikuttaa hyvin paljon siihen, miten ihmiset vastaavat. He ovat palvelua käyttäessään ns. työroolissa ja silloin arvioidaan enemmän oman työnantajan kautta. 2000 ihmisen kyselyssä vastaajat toimivat asiakkaina.

Arvojen toteutumista ihminen todennäköisesti arvioi kriittisemmin silloin, kun arvioi omaa työnantajaa kuin silloin, kun arvioi yritystä, jonka tuotteita tai palveluja käyttää.