Suomen kiinnostavuus maana lisääntyisi, jos tuottaisimme enemmän kuluttajille mieluisia, kansainvälisesti kiinnostavia tuotteita ja palveluja.

Se on helpommin sanottu kuin tehty. Walk the Talk -tutkimuksen analysoinnin yhteydessä kävi kuitenkin selvästi ilmi, että suurin osa yrityksen johdosta ei ole kiinnostunut kuulemaan, mitä asiakkaat heistä sanovat. Yritysjohdolla on vahva usko, että asiakas on kaikessa toiminnassa läsnä, mutta käytännön toiminta puhuu toista kieltä.

”Me tiedämme”

Tutkimuksen kohteena olleita yrityksiä lähestyttiin oman yrityksen sekä mahdollisten kilpailijoiden tuloksilla. Kohteena oli yrityksen ylin johto. Alle kymmenessä prosentissa yrityksistä oltiin kiinnostuneita tuloksista. Suurin osa ohjasi tiedustelun markkinointiyksikköön, mutta todella suuri osa jätti kokonaan vastaamatta. Ja löytyi myös niitä, jotka ovat tehneet asiat oikein jo viime vuosisadasta lähtien.

Valtakunnassa kaikki hyvin?

Reaktioiden perusteella meillä pitäisi asiat olla erittäin hyvin! Yritykset tuntevat asiakkaansa, ja tuottavat heidän mieleisiään tuotteita ja palveluita. Näin voi ollakin, mutta tuudittaudummeko siihen, että suomalainen tyytyy melko vähään?

Jos ihan rehellisiä ollaan, paljon ostamme myös tuotettuja hyödykkeitä. Enemmän tuomme kuin viemme maailmalle. Suomen talous kärsii puuttuvasta kasvusta, minkä pääsyy on, että tuotamme liian vähän kiinnostavia tuotteita ja palveluita. Suomen kauppataseen alijäämä kasvoi vuonna 2022 ennätyssuureksi ja oli ennakkotietojen mukaan 10,8 miljardia euroa.