Suomalaiset yritykset ohjautuvat vahvasti omistuspohjan mukaan.

Perhe- ja yksityisomisteiset yritykset ottavat asiakastarpeet parhaiten huomioon. Pörssiyhtiöissä taloudelliset tavoitteet jyräävät asiakkaan mielipiteen, valtionyhtiöissä on eniten parannettavaa. 

Pörssiyhtiöissä asiakkaita ei huomioida yhtä hyvin kuin yksityisomisteisissa yrityksissä, joissa 85 % asiakkaista kokee tulleensa huomioiduiksi. Pörssiyhtiöissä sama luku on 79 %. Pörssiyhtiöiden keskeisin tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen, jolloin tavoitteet keskittyvät enemmän taloudellisiin tuloksiin.

Useat valtionomisteiset yhtiöt kamppailevat asiakkaiden huomioimisen kanssa – vain 72 % asiakkaista kokee tulevansa kuulluksi, huonoin arvosana 53 %. Siitä huolimatta Walk the Talk – tutkimuksen parhaan arvosanan saa Alko.

Tutkimuksen perustehtävä oli selvittää kuinka suurimmat suomalaiset yritykset ottavat asiakkaat huomioon. Tutkimuksessa verrattiin yritysten omaa näkemystä asiakaslähtöisenä yrityksenä asiakkaiden kokemukseen tulevatko he huomioiduksi.

Lyhyt ote tutkimuksesta julkaistiin Kauppalehden jutussa.