Suomalaiset ja media päivittelivät äänekkäästi lipunmyyntiprosessia ensi vuoden Coldplay-konsertteihin. Hesarin artikkelin mukaan kyse ei ollut asiakkaiden palvelemisesta. Kaikki on kuitenkin suhteellista, kun kyseessä on tuote, mitä ei riitä kaikille. Toimintaa ohjaa markkinatalous. Kuinka palvella hyvin niitä asiakkaita, jotka jäävät ilman tuotetta? Se on lähes mahdotonta, kun ihmiset heittäytyvät maahan kuin pienet lapset, jos he eivät saa tikkaria kaupasta.
Markkinatalous pahoittaa mielen
Erityisen kovaa kritiikkiä on saanut konserttien dynaaminen hinnoittelu, eli lippujen hinnan nousu, kun kysyntä on tarjontaa korkeampi. Parhaille paikoille oli mahdollista ostaa lippuja noin 400 eurolla, erikoislippuja cocktailien kera tai kulissien takana 500–1000 eurolla. Nekään liput eivät kuitenkaan olleet ostettavissa kovin kauaa, sillä ne myytiin loppuun muutamassa päivässä.
Monet suomalaiset saattoivat kokea, mitä todellinen markkinatalous tarkoittaa, ja unohtaa, että lippujonossa ei ollut vain suomalaisia, vaan bändin faneja ja elämyksiä kaipaavia naapurimaista Baltiasta, Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta, ehkä kauempaakin. Ne, joilla ei ole lippua, väheksyivät Coldplayn musiikkia, mutta sellaista elämä on. Joskus on vaikea myöntää, että miljardeja kuuntelukertoja saavuttaneet musiikkikappaleet ovat löytäneet oman yleisönsä. Ja se yleisö on suuri.
Halpuuttaja helpottaa arkea – vai helpottaako?
Kesäloman aikana on aikaa pysähtyä ja tehdä vertailuja. Walk the Talk -kyselyn perusteella uteliaisuuteni Prisman halvempia hintoja kohtaan heräsi. Asiakkaat kehuivat S-ryhmän edullisia hintoja ja laajaa valikoimaa. K-ryhmä sai kiitosta asiakkaiden tarpeiden kuuntelusta. Se ei haitannut, vaikka hinnat olivatkin hieman korkeammat. Nopea hintavertailu K- ja S-ryhmän myymälöissä osoitti palautteen oikeaksi. Bonusohjelma ohjaa ostosten keskittymistä yhteen ketjuun. Samoin vanhoihin kaavoihin kangistuminen. Samassa yhteydessä huomasin, että asiakkaat skannasivat tuotteita itse Prismassa ja pakkasivat ne suoraan kassiin. Itsepalvelu ja tehokas shoppailu tuntuivat hyvältä innovaatiolta.
Käsiskannerit ovat olleet Prismoissa vuodesta 2019, mutta koska en aiemmin vieraillut kyseisen ketjun myymälöissä, en tiennyt niistä. Ymmärsin heti, että skannaamalla tuotteet heti valinnan jälkeen ja pakkaamalla ne suoraan kasseihin, nopeutan myymälästä poistumista huomattavasti. Yksi työvaihe jää kokonaan pois, eli tavaroiden nostaminen kassahihnalle ja hiestä märkänä pakkaaminen, kun kassa suoltaa tavarat pakkauskykyäni nopeammin. Kun tajusin sen, ilolla ei ollut rajoja.
Vain sujuva prosessi lunastaa lupaukset
Päivittelin käsiskannerin ihanuutta useaan otteeseen, varsinkin poistuessani nopeasti kassalta muiden odotellessa pitkissä jonoissa. Pari kauppareissua ja skannaaminen sujui kuin vettä vaan. Sitten käsiskanneri hävitti kaikki tiedot kassalla, kun jätin skannerin telineeseen suorittamatta prosessia loppuun selkeiden ohjeiden mukaan. Selvästi minun vikani, koska lähellä ollut asiakaspalveluhenkilö ei osannut palauttaa tietoja. Yksi vastaamaton kysymys voi tuhota kaikki skannerin tiedot, eikä niitä voida palauttaa millään tavalla. Ei auta muuta kuin purkaa kassit ja tavarat hihnalle.
Toisella kerralla jouduin satunnaiseen tarkastukseen ja se meni sujuvasti. Kolme tavaraa skannattiin ja kaikki oli kunnossa. Kolmannella kerralla jouduimme jälleen satunnaiseen tarkastukseen. Nyt ostosmäärä oli suuri. Asiakaspalvelijan piti skannata 12 tavaraa. Se oli selkeästi liian paljon asiakaspalvelijan sekoillessa skannauksen kanssa ja samalla hävittäen kaikki tiedot. Hihna kutsui taas.
Mielekäs työ tuottaa mielekkäitä lopputuloksia
Tuolla kriittisellä kolmannella kerralla meillä oli kiireinen aikataulu. Harmitus oli melkoinen ja käsiskanneriprosessi menetti luottamuksen. En aio kuitenkaan luovuttaa niin helpolla, vaan tulen jatkamaan käsiskannerin käyttöä. Ymmärrän, että itsepalvelu vie työpaikkoja, mutta kassalla työskentelevien ihmisten lisäarvo ei ole juuri muuta kuin tuotteiden skannaaminen puolestani. He tekevät sen aivan liian nopeasti viikonloppuostoksilleni. Kassalla työskentelyn sijaan toivon, että nuoret suomalaiset opiskelevat kunnianhimoisesti ja päätyvät mielekkäisiin töihin, joissa on pohdittava ratkaisuja ihmisten arkeen. Aivan kuten käsiskannerin käyttäminen ostosreissuilla.