Tulostalkoot ovat tuttua puuhaa lähes kaikissa suomalaisissa yrityksissä. Säästöt, kululeikkaus, karsiminen. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Yritykset säästyisivät viime hetken säädöiltä, jos jaksettaisiin keskittyä enemmän kuuntelemaan mikä on asiakastarve. Ikävän usein viime hetken kululeikkaukset vievät huomion.
Äkilliset kululeikkaukset kohdistuvat usein markkinointikuluihin. Ne kun tuntuvat olevan talousosaston lempikohde nopean rahan vapauttamiseen. Muut suosikkikohteet ovat koulutus- edustus- ja matkustuskulut. Niin ei tarvitsisi olla, jos luodaan asiakastarpeeseen pohjautuvaa kysyntää.
Kun on valmiiksi kysyntää, rahaa säästyy turhissa tuotekehitys- ja markkinointikuluissa.
Jos asiat tehdään asiakaslähtöisesti jo heti alusta asti, pystytään sopeuttamaan aiemmin. Tuotetta tai palvelua ei pidä viedä liian pitkälle, jos nähdään jo alkuvaiheessa, että sille ei ole imua. Ikävän usein tuo selvitys jää uupumaan, vaan ajetaan täysillä, kun jotain on kerran keksitty.
Onhan se niin, että kuluja syntyy prosessin alkupäässä, kun varmistetaan tuotteen tai palvelun haluttavuus. Maalaisjärjellä ajateltuna kulu kannattaisi kuitenkin ottaa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Ja välttää kululeikkaukset. Kun lähdetään kerimään kuluja takaisin loppupäästä, polkua on kuljettu jo liian pitkälle.
Arvauspeli sisältää kaikista eniten riskiä
Forbesin artikkelin mukaan asiakkaiden tarpeet ovat monelle yritykselle mysteeri. Siitä johdettu asiakkaiden tarpeiden arvauspeli on kallista. Se voi tarkoittaa vääriä raaka-ainehankintoja, tarpeettomia markkinointikustannuksia tai väärän asiakaskohderyhmän kosiskelua. Yksinkertaisin tapa välttää nämä kalliit virheet on kysyä asiakkailta mitä he haluavat.
Kiinnostus on mahdollista selvittää etukäteen
Tutkimalla tuotteen tai palvelun kiinnostus etukäteen säästää paljon vaivaa. Lue lisää tästä. Tutkiminen kannattaa ottaa työkalupakkiin tuotteen tai palvelun kaikissa elinkaaren vaiheissa. Niin voi välttää monta sudenkuoppaa kuten esimerkiksi tunnistamalla omat ennakkoasenteet. Markkinointikulujen leikkaamisen sijaan siirrytään asiakastarpeeseen vastaamiseen. Se on täysin eri peli.