Mitä markkinointi tarkoittaa? Markkinointi on Suomessa yksi väärinymmärretyimmistä sanoista. Markkinointiin kuuluu laajasti tulkittuna markkinointiviestintä, tuote- ja palvelukehitys, hinnoittelu sekä ostopaikka ja jakelutie. Siis lähes koko yrityksen toiminta pois lukien tuotanto! Suomessa harvoin markkinointi vastaa kaikista osa-alueista. Useimmiten vastuualueeseen kuuluu markkinointiviestintä.
Siksi markkinointiviestintää kutsutaan usein markkinoinniksi. Markkinointiviestintä on strategisesti tarkkaan mietittyjä toimenpiteitä herättämään ihmisen kiinnostus ostamaan yrityksen tuote tai palvelu. Erinomainen markkinointiviestintä on tehokasta ja se luo positiivisen mielikuvan yrityksestäsi. Jos markkinointiviestintä ei herätä tunnetta, ja sitä kautta ohjaa toimintaa, se ei ole toimivaa. Ihminen ei osta, vaikka kuinka kovaa huutaisit OSTA! Markkinointiviestintä edellyttää asiakkaiden eli kohderyhmän ja eri markkinointiviestinnän kanavien tuntemista.
Perinteiset markkinointiviestinnän kanavat
Mediamainonta sisältää esimerkiksi televisio-, radio- ja verkkomainonnan. PR eli mediaviestintä auttaa kertomaan uusista tuotteista ja palveluista, ilmiöistä ja trendeistä. Esitteet ja julkaisut voivat olla PDF-esitteitä, blogeja tai advertoriaaleja, harvemmin enää printtiesitteitä.
Kaikki sähköiset julkaisut tarvitsevat tuekseen mainontaa, jotta ne löydetään.
Digitaaliset markkinointiviestinnän kanavat
Sosiaalinen media ja vaikuttajaviestintä ovat tehokkaita tapoja kohdentaa viesti toivotulle kohderyhmälle. Sosiaalisen median näkyminen jaetaan orgaaniseen (ei maksettuun) ja maksettuun näkyvyyteen.
Myynnin keinot
Myynti ja myynninedistäminen eli henkilökohtainen myynti on tärkeä markkinointiviestinnän keino erityisesti yritysliiketoiminnassa. Myyntityön tavoite on asiakkuuden kehittäminen pitkäaikaiseen yhteistyöhön. Yritysasiakkaille suunnattua myyntityötä kutsutaan asiakassuhdetoiminnaksi. Kuluttajaliiketoiminnassa myyntityöhön kuuluu tyypillisesti kivijalkakauppa, puhelinmyynti ja kenttämyynti.
Ja vielä muutama ässä keinovalikoimaan
Tapahtumat ovat asiakassuhdetta sitouttavia toimenpiteitä, joissa kerrotaan yrityksen tuotteista ja palveluista sekä toimialaan liittyvistä ilmiöistä. Messut kokoavat kaikki toimialan toimijat yhteen. Suoramainontaan kuuluu esimerkiksi postin kautta jaettavat flyerit eli mainoslehtiset. Asiakkaille tehtävä osoitteellinen mainonta kuten sähköpostimarkkinointi on myös suoramarkkinointia.
Markkinointi voisi kuitenkin olla niin paljon enemmän!
Entä jos tekisitkin markkinointiviestinnän sijaan markkinointia?
Markkinointi jättää parhaimmillaan vahvan muistijäljen. Se herättää tunteita. Se ei myöskään pakota, vaan se kutsuu mukaansa. Parasta markkinointia on se, kun se on läsnä, mutta sitä ei huomaa. Siksi markkinointi ei ole vain valmiin tuotteen tai palvelun viestimistä, vaan sen pitää olla läsnä jo tuotteen syntymähetkellä. Vain sitä kautta viestintä voi onnistua.