Ajatuksia ja pohdintaa tulevaisuudesta ja kehityksestä.

On yrityksiä ja on yrityksiä. On niitä, jotka kääntyvät sisäänpäin ja niitä, jotka avaavat ovensa ja haluavat kehittyä myös yrityksen ulkopuolella olevien ihmisten avulla.

Tästä osiosta löytyy juttuja, jotka pohjautuvat tutkittuun tietoon. Asiakas ei aina osaa sanoittaa mitä haluaa tai millä tavalla hänen elämäänsä voisi parantaa. Siksi tarvitaan erilaista pohdintaa ja keskustelua kuinka voisimme auttaa toinen toisiamme, ja samalla kehittää Suomea yhä loistavammaksi maaksi.

Vesillä kaikki on toisin

Suomen kesä on kovin lyhyt, mutta sitäkin antoisampi. Suomalaiset kirmaavat kesälaitumelle kuin pienet varsat. Silloin viihdymme myös vesillä. Elämästä nautitaan kuin viimeistä päivää,...

Lue lisää

Hyvä paha tekoäly

Uusin teknologinen villitys tekoäly on saanut paljon huomiota osakseen. Itse asiassa kyseessä ei ole villitys vaan todennäköisesti maailmaa pysyvästi muuttanut kehitysaskel.  Teknologinen murros...

Lue lisää

Hyvä paha markkinointi

Hiljattain julkaistu kirjani käsittelee asiakasymmärryksen lisäksi markkinointia. Saamani palautteen myötä olen oppinut, että markkinointi voidaan kokea yhteiskunnallisesti sekä hyvänä että huonona asiana. Kuten...

Lue lisää

Mitä asiakasymmärrys tarkoittaa?

Olen etuoikeutettu, kun sain kirjoittaa kirjan intohimoni kohteesta. Halu ymmärtää asiakkaan tarpeita ei tapahdu missään yrityksessä itsestään vaan vahva asiakasymmärrys ja siihen panostaminen...

Lue lisää

Omistuspohja määrittelee tavoitteet

Suomalaiset yritykset ohjautuvat vahvasti omistuspohjan mukaan. Perhe- ja yksityisomisteiset yritykset ottavat asiakastarpeet parhaiten huomioon. Pörssiyhtiöissä taloudelliset tavoitteet jyräävät asiakkaan mielipiteen, valtionyhtiöissä on eniten...

Lue lisää

Markkinointia kokonaisvaltaisesti

Suomalaisissa yrityksissä sanat markkinointi ja asiakas liitetään mielellään yhteen. Asiakasta koskevat päätökset ohjataan mielellään markkinointiin, missä harvoin on valtaa tehdä muutoksia. Suomalainen markkinointijohto...

Lue lisää

Mitä asiakas tarvitsee?

Suomessa käytetään neljä kertaa vähemmän rahaa asiakas- ja markkinatutkimukseen kuin Ruotsissa*. Asiakastutkimus ei tunnu olevan välttämättömyys kummallekaan maalle. Kerrankin olemme lähes yhtä huonossa...

Lue lisää

Kululeikkaukset kaipaavat vaihtoehtoa

Tulostalkoot ovat tuttua puuhaa lähes kaikissa suomalaisissa yrityksissä. Säästöt, kululeikkaus, karsiminen. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Yritykset säästyisivät viime hetken säädöiltä, jos jaksettaisiin...

Lue lisää